onsdag 26 mars 2014

Blockhalt !

Vilket dygn det varit! Igår när jag kom ut till stallet betedde sig alla hästarna lite underligt. Sedan när Mac började gå märker jag att han haltar, rejält! Försökte ta in honom men stackarn kunde knappt gå. Efter en bra stund kom vi äntligen in, kollade igenom hoven och benet upp. Misstänkte att han först hade streckt sig då han inte var halt innan och han var inte varm någonstans. Smörjde in honom och lät han sedan stå i boxen. 

När jag varit hemma i 30 min ringer stallägaren och säger att vi nog måste ringa veterinären så han kan kolla på honom. Mac vägrade äta plus att han försökte lägga sig ner vilket inte är helt bra då han aldrig skulle komma upp igen. 

Fick tag på veterinären som kom ut efter 40 min. Sökte igenom honom tog tempen och pulsen. Pulsen var jätte hög samt lite feber vilket betyder grym smärta. Märkte stor skillnad på denna timme, fick knappt ut han från boxen.. Veterinären hittade inget och han var inte speciellt varm heller men vi gipsade för att stabilisera plus gav han smärtstillande.. Mac kom in i boxen igen och började äta. 

Eftersom vi inte hittade något var vi tvungen att komma och röntga idag. Så igår runt 22 letade vi transport och efter mycket om och men hittade vi en. Var hemma runt 23 för att försöka få några timmars sömn. 

Idag åkte jag ut tidigt på morgonen och som tur var åt Mac vilket är ett gott tecken, dock stod han fortfarande inte på benet. Försökte få tag i en hovslagare och efter att ha ringt 5 samtal hittade vi äntligen en som kunde möta upp oss hos veterinären. 

Började lasta Mac och det gick verkligen inte. Försökte både med linor vilket bara ledde till att han slängde sig åt sidan, lockade med mat (vilket man inte ska göra men detta var sista utvägen). När vi hållet på i 35 min ringde jag min tränare för att få hjälp. Jag som aldrig lastat innan plus stallägaren som har ont i kroppen var ingen bra kombo. Som tur är kom min tränare ut efter några stegringar och släng åt sidan kom vi äntligen på, en timme senare. 

Anlände till veterinären för att röntga och Mac fick även lugnande. Han skötte sig så otroligt bra, även innan de lugnande så är jätte stolt över honom. Som tur är var det inte det värsta veterinären misstänkte utan en hovböld. 

Just nu står han i sin box och äter sitt hö. På måndag kommer hovslagren ut för att sko honom och om kanske en vecka (beroende på hur det läker) kan jag börja skritta honom igen. 

Nu i efterhand kanske det var lite onödigt med allt men samtidigt så vet man aldrig. Veterinären tyckte absolut vi gjorde rätt då han hade sån sjuk smärta, min lilla prins! Nu håller vi tummarna att han återhämtar sig snabbt.




1 kommentar:

  1. Stackars liten:( Fy man blir så orolig när djuren är sjuka, framförallt eftersom de inte kan prata och tala om vad som är fel.. Hoppas han blir bra väldigt snart!!

    SvaraRadera