måndag 30 december 2013

Galopperande hästar

Idag var tanken att jag skulle rida ett dressyrpass på Mac då han ska få vila i 2 dagar nu. Precis när jag var på väg till stallet ringde min sambo och ville ha skjuts ut dit vi ska vara i morgon. Snäll som jag är så körde jag honom. Däremot tog det 2 timmar längre än vad jag trodde och nu fick Mac lida istället. Var inte ute förens vid 9 och då var det dags att ta in hästarna.

Som ni redan vet låter vi hästarna gå in själva. Har stalldörren stängd så att de inte ska springa in i stallet (blev en liten missuppfattning sist vi släppte in och en av hästarna slog i hoven). Har man stängt stalldörren kan man i lugn och ro gå och öppna den sedan stå i dörren och hejda hästarna i värsta fall..

Idag däremot hade Atlas täten, vilket aldrig händer annars. Mac ska alltid vara först oavsett! Självklart fick Mac lite panik, travar förbi Atlas och ger han blicken att han är rädd. Atlas blir rädd så fort du tittar på honom typ. Detta resulterade i att både Atlas och Mac tvärvänder och galopperar ut i hagen igen. Knäppa hästar!! Dock vände hästarna ganska fort och gick sedan lugnt in i stallet.

Har ni lösa insläpp eller leder ni era hästar in?

Längtar till sommaren, denna bild är tagen precis när min semester började.



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har som gymnasiearbete att undersöka vad svenskar ger i genomsnitt för sin häst, och vad de kostar att äga. Så jag skulle vara glad om du kunde svara på några frågor, jag kommer absolut inte ange vems häst det är , eller så utan alla svar är anonyma och jag kommer inte sprida det heller utan det kommer bara vara siffror i mitt arbete! Ev vilket län du bor i :)

    Hur länge har du haft din häst?
    Vad gav du i inköp?
    Vad kostar din stallhyra (om ej inhyrd ge ungefärlig summa på mat, hö, spån osv.)?
    Vad ger du i försäkring per månad?
    Vad ger du för skoning/verkning och hur ofta?
    Vart bor du i för län?
    Skulle bli jätteglad om du ville svara på frågorna!

    Mvh Hanna Petersson, Åkrahällskolan Nybro

    SvaraRadera
  2. Amelie går in själv men stallets andra två hästar leds in :)

    SvaraRadera