onsdag 29 januari 2014

Viktigt i ett stall

Som sagt tror jag det blir ganska stora förändringar snart, eller jag hoppas det i alla fall. Jag har börjat fundera på vad jag tycker är viktigt i ett stall och tänkte dela med mig av det till er.


  • Det första är ordning och reda. Jag hade gärna markerat upp alla hinkar, höpåsar, hyllor, krockar och liknande med namn så att man lätt ser vad som tillhör vem. 
  • Städat! Alltså visst ett stall kan inte var kliniskt rent men att sopa golvet varje gång man varit i stallet tycker jag man gör! Det är så mycket roligare att vara i ett stall som ser rent och fräscht ut! 
  • Stora boxar. Hästarna står inne minst 12 timmar per dygn och jag tycker man ska ha stora boxar så att hästen ändå kan röra sig lite utan problem. 
  • Regnskydd i hagen. Jag hade gärna haft något slags regnskydd i hagen så att hästarna kan ta skydd om det regnar eller snöar mycket. Tänk dig själv att behöva stå ute i ösregn och blåst utan att kunna ta skydd, för jag tycker att hästarna ska få vara ute oavsett väder men däremot ska de kunna ta skydd om det vill.
  • Stor och luftig stallgång. Just nu står jag i ett jätte litet stall. Jag kallar inte ens stallgången för stallgång eftersom man bara kan ha en häst uppbunden sedan är det precis att man kan gå runt hästen. Jag hade gärna haft ett stall där man helst kan ha flera hästar uppbundna samtidigt och kunna röra sig runt hästen utan problem.
  • Rutiner. Hästarna ska ut och in ungefär samma tid varje dag och få mat på samma tidpunkt. Alla trivs bra med rutiner och jag tror även våra fyrbenta vänner gillar det!
Vad tycker du är viktigt i ett stall?
Stor och luftig stallgång, det gillar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar